islamic gadget

Saturday, January 1, 2011

ByeBye 2010. Hello 2011. !


Happy New Year 2011. Keboom. Dush! Dush! Keboom! (bunga api. Hahahah) hari ni da masuk tahun 2011. So, gud bye 2010. Huhu. Cepat betol masa berlalu kan. Tuptup da 2011. Maknanya umo kita pon makin meningkat tua la kan. Tapi aku muda remaja lagi, oke! Nanti turn aku lak byebye belas-belas. Hello puluh-puluh. Waaa. Pesal takleh terima kenyataan nih. Sobsob. Oke. Bukan nak cerita pasal umo aku sekarang nih oke!

Bila masuk tahun baru je, orang akan tanya, “Apa azam ko tahun ni?”. Soalan biasa je kan. So, aku taknak lah tanya azam korang. ;p Aku pon tanak cerita pasal azam aku. Heheh.

Tahun baru, buka buku baru, harapan baru, kehidupan baru, baju sekolah baru, kasut baru, gaya baru, personality baru && semua lah yang baru kan. Saje je highlight baru tu sebab topic pasal tahun baru kan. Wakakaka. Aku harap, dengan kehadiran tahun baru ini, kita dapat membaiki diri kita dari yang lama kepada yang baru. Dari yang buruk kepada yang baik. Dari yang terok kepada yang bagus. Semoga tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya kan. Amiin.

Oke. Takde cerita menarik pon tahun baru ni. Cuma masing-masing sibuk menguruskan barang nak bawak gi hostel la, barang-barang sekolah && keperluan. Aku lak. Barang-barang 30% je yang baru packing. Punyalah berat hati nak balik hostel. Waaa. Nak cuti lagi.

Semalam, aku menyambut tahun baru hanya berstory mory dengan naqiah. Kata naqiah, “Tahun baru tak rasa apa pon. Rasa sama je.” Hehe. Ada-ada sahaja la adikku ini. Mestilah ada rasa berbeza. Aku rasa aku makin tua setahun tau tak? Aish. Balik-balik cerita umo. Lalalalala.

Suara terompet seolah sangkakala menjemput kematian

Pergantian jiwa telah dilakukan

Hingar-bingar lebih seperti upacara pemakaman

Transaksi tukar zaman dengan harapan

Kembang api menjadi hiasan

Seolah tembakan laso mengenang pahlawan

Baru saja pergantian tahta tahun diupacarakan

Sudah mulai memikirkan upacara untuk tahun depan

Akan bagaimanakah jiwa manusia menggiring awan?

Mungkin itulah yang patut untuk dipertanyakan

Aku petik puisi ni dari pakcik google. Heh. Tahun baru bermakna akan bertambahlah pengalaman kita. Tahun baru bermakna kita akan mempelajari sesuatu yang baru. Tahun baru bermakna semakin matanglah diri kita. Kan??

Tahun telah di lalui dengan menghadirkan pelbagai cerita..

cerita indah..

cerita bahagia..

cerita kesedihan..

dan cerita – cerita kehidupan yang lain..

Kini tahun kan berganti,

berganti dengan tahun yang baru..

harapan baru..

mimpi baru..

cerita baru..

dan mungkin kehidupan yang baru..

Apa yang telah kita lalui di tahun ini..

mungkin akan menjadi kenangan..

kenangan indah..

ataupun kenangan pahit..

akan selalu tersimpan dalam ingatan kita..

Di tahun yang baru nanti..

kita harus berusaha untuk lebih baik dalam segala hal,

berbaiki yang rosak..

menambahi semua kekurangan..

merubah kesalahan untuk lebih bagus..

untuk kehidupan yang lebih baik..

Kita memulai lembaran baru..

mengisi cerita baru..

mimpi untuk jadi nyata..

dan harapan untuk terkabulkan..

p/s: aku harap aku da semakin matang sekarang. Hahaha.

*Sekadar menconteng apa yang dirasa.

No comments:

Post a Comment